La caída de los mitos.

Os recomiendo leer muy detenidamente este nuevo artículo de David Armano en el que rebaja la euforia sobre las diferentes herramientas de comunicación que posee internet.

Voy a desgranar u opinar sobre tres.

“Microsite Madness
The Microsite is actually a great thing.  It allows us to quickly launch an initiative that can link out to and be linked to from other sources and allows marketers to bypass slower moving large scale site efforts.  But increasingly, microsites are being cranked out by the thousands.  Many of them are sold as “high-engagement” vehicles when in reality they become souless, glossy artifacts that come off as traditional promotions in a digital shell.  Microsites as a format are not inherently bad, but we really need to think about why users will want to spend some time there, and even more importantly, why they would come back.

Viral Addiction
Let’s be honest with ourselves. Marketers are severely addicted to the idea of “viral”, and will do whatever it takes to make something reach this level of marketing nirvana.  The problem with viral is that it’s a crap shoot and all of the time spent chasing the “viral dragon” could be invested in improving the customer experience, which ironically is what creates authentic word of mouth in the first place.  Again, viral is not a bad thing—but it’s tricky business and marketers need to clearly identify the need for buzz before pursuing it at all costs”

Es curioso como las agencias de publicidad han copado estas dos nuevas herramientas de comunicación. Poco a poco los microsites y los virales se han convertido en algo muy común y masificado. Cada vez son menos notorios, pero es que repetir las mismas formulas una vez tras otra suelen ser sinónimo de fracaso. No digo que no tengan efecto ya, sino que hay que tener muy claro como y cuando usarlos. No se puede convertir en una pieza más de las miles de adaptaciones que proponemos

“It stems from the addiction to always looking for the “next big thing” without gaining a deep understanding of what’s on our plate at the moment.”

Esto ya es una constante. Los anunciantes no son lo suficientemente ágiles para ser capaces de estar al día, cuando ellos creen que están el momento y lugar adecuado normalmente este ya ha pasado. No digamos si esto lo extrapolamos ya a España. Aunque esto para mi es una oportunidad ahora que ya casi hemos terminado por saturar la red de microsites podríamos dar el salto a la utilización de las redes sociales. Algo que parece que poco a poco los yankis también han ido saturando. Pero en España aún hay mucho terreno abierto en este campo.

“Flashturbation
We need to think of Flash the same we think about incredibly powerful mediums such as television and radio.  When done well, television can inspire and motivate us—when done awfully it comes off as annoying and makes us want to flip channels.  I think Flash is a wonderful technology and tool, but like any powerful tool it gets abused way too much, often times at the expense of the end user.  I’ve written about Flashturbation before and urge designers and marketers to use the technology responsibly.  Think about what happened to airbrush artists who spent all of their time pushing that technology to it’s limit.  Where are they now?”

Poco a poco esto ya ha ido pasando a un segundo plano, quien no recuerda esas intro’s que antes eran obligatorias, pero aún sigue muy presente. Muchas de las paginas web que ahora se hacen en flas adolecen de usabilidad. Es la misma herramienta la que no ayuda a solventar este problema.




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